Публікації

МАРШРУТНИКИ ДИКТУЮТЬ УМОВИ. ЧИ ЗРОСТЕ ЦІНА НА МАРШРУТКИ В ЛИМАНСЬКОМУ РАЙОНІ?

Зупинка на виїзді з Одеси.  Дев’ята  вечора. На останнє маршрутне таксі чекають 30 осіб. Люди повертаються в Доброслав та Першотравневе, але впевненості в тому, що поїдуть на маршрутці, немає, бо може бути таке, що машин просто немає на маршруті. Люди скаржаться на відсутність чіткого графіка руху маршруток, тому їм часто доводиться добиратися додому на «попутках». І це при тому, що через відсутність роботи в селах, більшість людей вимушені працювати в Одесі. Замість того, щоб зробити стійкий графік руху маршруток, відповідальні особи вкотре за рік піднімать ціну за проїзд.

Із 11 травня 2018 року маршрутне таксі з Одеси в Доброслав подорожчало з 20 до 25 гривень, що вкрай обурило людей. Бо це вже друге подорожчання. Для тих, хто працює і навчається в Одесі, підняття тарифу - серйозний удар по кишені. Люди вважають його необґрунтованим. Кажуть: за останній час ні бензин, ні долар не піднімалися в ціні.  Не покращилась і якість перевезень. На маршруті все ті ж старенькі мікроавтобуси. Часто брудні й не опалюються взимку.

«До мене звертаються багато обурених громадян з питанням: чому майже за рік підняли оплату на 10 грн. На мою думку,  підвищення на 10 грн. за рік  безпідставне. Я спілкуюся з іншими людьми, з інших регіонів, і там відстань і ціна зовсім не збігається з ціною на такі ж відстані як у нашому регіоні», – коментує підняття тарифів на проїзд депутат Доброславської селищної ради Юрій Трифонов. Він направив запит до керівництва Лиманського району з проханням роз'яснити причини підняття ціна на проїзд, але сам визнає, що райдержадміністрація не впливає на формування цін. Тендер на вибір перевізника проводить обласна влада.

Найманий водій страждає найбільше 

А як виглядає ситуація з точки зору водіїв маршруток? Може, це вони розбагатіли, піднявши ціну на проїзд? Чи, може,  водіям зарплату підняли?

 Ми поспілкувалися з одним із водіїв, і виявилося, що, м'яко кажучи, не розбагатіли. “Востаннє ціни на проїзд піднімали дуже давно, і якщо рахувати з тих пір, то ціни на бензин підвищилися. Доходи водіїв від подорожчання не збільшилися. А що стосується умов перевезення, то люди самі розбивають салони маршруток», – розповідає водій Олексій і радить звернутися за поясненнями до перевізника – автобусного парку.

Адже по факту, автобусний парк віддав рейси дрібним підприємцям, у яких є мікроавтобуси. За кермом найчастіше найманий водій. Тому саме цей найманий водій страждає найбільше. На його плечі лягають усі витрати. Він ремонтує автомобіль, заправляє паливо, платить оренду господареві машини. І не важливо, скільки було пасажирів і скільки серед них було пільговиків.

Як пояснює ситуацію перевізник?  

Основним перевізником у Лиманському районі є приватне підприємство – автобусний парк №3. Саме він і виграв тендер на перевезення, який проводиться раз на п'ять років.

Ми поспілкувалися з начальником відділу організації пасажирських перевезень Анатолієм Терлецьким, який визнає, що тарифи формує саме автопарк, але каже, що ситуація неоднозначна.  

«Ми закуповуємо гуртом пальне і видаємо водіям талони на заправку машини. Завдяки опту беремо трохи дешевше. Із 2015 року ціну на проїзд формуємо ми самі, до цього нам спускали тарифи з облради. Але все ж навкруги дорожчає», – розповідає Анатолій Арсенійович.

«На обслуговуванні Лиманського району стоять в основному автобуси «Еталон» і «Мерседес». Ці марки машин пройшли за конкурсом, і в них не передбачено кондиціонування (це про скарги на відсутність кондиціонера). А щодо грубки, то в нас жоден автобус взимку не виходить на маршрут не прогрітий», – розповідає керівник відділу.

Не виїзд на маршрут – особистий фактор водія 

На маршруті №58к регулярно діють 16 машин і три в резерві. В автопарку кажуть, що розклад руху затверджений, і не виїзд на маршрут – це особистий фактор водія.

На автостанції Доброслава можна спостерігати, як водій міняє табличку, і маршрутка              №58к перетворюється в маршрутку на Любопіль або на Ониськове. Іноді можуть і не поміняти табличку, а навіщо? Місцеві жителі їх розрізняють за кольорами, а час вирушення приблизно однаковий. Іноді водій сам коригує час від'їзду. Але місцеві знають, яка куди їде. А ось якщо ви не місцевий, то ризикуєте не виїхати або виїхати, тільки потрапити не туди.

На автостанції в Доброславі ми спостерігали курйозний випадок. Диспетчер оголосив, що час відправлення останньої маршрутки на  Любопіль о 13:30, і літній чоловік із важкими сумками, не місцевий, слухняно чекав на зупинці свого транспорту до зазначеного часу. Водій же вирішив не стояти на сонці й поїхав раніше. До 13.30 зі станції роз'їхалися практично всі автобуси, і пасажир залишився в Доброславі. Розгублений чоловік бігав по автостанції й намагався з'ясувати, як же йому тепер бути. Вихід зі становища знайшов диспетчер. Він зателефонував водієві, з'ясував, що той дійсно поїхав на 15 хвилин раніше і повернув його за пасажиром.

Але такий, здавалося б, прекрасний сервіс змінився через 10 хвилин, коли водій маршрутки на Пшонянове зайшов у касу і дізнався, що на його 18-місний бус 17 пасажирів – пенсіонери. Він гнівно лаявся на касира, мовляв, навіщо вони йому потрібні, і він не хоче їх везти. Водії вкрай неохоче перевозять пільговиків. Але вони в підневільному стані. З одного боку, є закон, а з іншого – особисті витрати водія. Знову виникає питання: чому звичайний водій, а не власник або держава, повинен оплачувати пільгові категорії? На це запитання поки ні в кого немає зрозумілої відповіді.  

Маршрутки, які курсують між селами та селищами, також входять до відомства автобусного парку №3. Але замовник уже райрада Лиманського району. Цей вид перевезень входить до категорії, куди потрапляють пільгові пасажири, оскільки відстань від початкової точки до кінцевої не перевищує 50 км.

На що чекати далі? 

Після підняття в липні мінімальної зарплати людей бентежить головне запитання: чи планує перевізник знову піднімати ціну на проїзд?

В автопарку №3 нас запевнили, що до Нового року подорожчання не буде. І це, звичайно, добра новина для людей. Але при цьому в автопарку зізнаються, що розраховувати на покращення якості перевезень і того стану, в якому перебуває транспорт, теж не варто. Тож, нажаль, поки що залишиться так, як є - і розбиті автобуси, і вечірні очікування на маршрутку, яка може так і не приїхати.  




У вас є, що нам розповісти?
Поділіться з нами, заповнивши форму!