Публікації

НОВА СИСТЕМА ХАРЧУВАННЯ, СТВОРЕННЯ ЛІЦЕЇВ ТА ПОЖЕЖНА СИГНАЛІЗАЦІЯ: ЯК ПОЧАВСЯ РІК В УПРАВЛІННІ ОСВІТИ ФОНТАНСЬКОЇ ОТГ

НОВА СИСТЕМА ХАРЧУВАННЯ, СТВОРЕННЯ ЛІЦЕЇВ ТА ПОЖЕЖНА СИГНАЛІЗАЦІЯ: ЯК ПОЧАВСЯ РІК В УПРАВЛІННІ ОСВІТИ ФОНТАНСЬКОЇ ОТГ

З якими завданнями та труднощами зіткнулося новостворене Управління освіти Фонтанської громади «Лиманські факти» дізналися у голови структури Валентини Жученко. 

- Які проблеми виявили під час аудиту шкіл, який проводили на початку року? Чи є серед них ті, що потребують термінового розв’язання?

- Аудит проводила депутатська комісія на чолі з Наталією Крупицею, яка стала ідейною натхненницею цієї справи. Депутати виявляли недоліки саме матеріального, технічного стану приміщень і зафіксували дуже багато проблем у кожній школі.

Те, що першочергово має бути доведене до ладу, – це встановлення пожежної сигналізації та громовідводів в усіх закладах освіти. Крім того, ми плануємо зробити ремонт системи освітлення в Олександрівській загальноосвітній школі, оскільки там ще алюмінієва проводка. Також на одній з сесій Фонтанської сільради вже ухвалили рішення про встановлення модульної котельні у Новодофінівській школі.

У нас була проблема із забезпеченістю підручниками, однак ми поступово розв’язуємо її. Так, на сьогодні завершено підбір підручників для 4 класу Нової української школи (НУШ), а минулого тижня наша громада отримала 1800 підручників для 7 класу.

Ми запустили процес ліцензування шкіл, і до кінця місяця кожен заклад освіти вже матиме відповідний документ на те, що він має право надавати освітні послуги відповідно до постанови Кабміну.

Щодо  проблем у садочках, то найголовніше, чого там бракує, – це дитячих майданчиків. Ми очікуємо, що навесні встановлять три таких об’єкти. Потім планується накрити всі надвірні розважальні майданчики, бо вони під відкритим сонцем.

- Які ще питання необхідно розв’язати у терміновому порядку? 

Гостро постає проблема стосовно супроводу дітей з особливими освітніми потребами. Тут ми не можемо поки знайти вихід, оскільки у нас немає інклюзивно-ресурсного центра (ІРЦ). У  школах лише сім вчителів, які працюють з цими дітками, і цього замало. Додатково освітні послуги надавав ще Лиманський районний (ІРЦ), однак тимчасово він припинив це робити.

Всього у Фонтанській ОТГ – 13 дітей, які користувалися послугами цього центру. Зараз вони позбавлені можливості отримувати освіту. Ми написали клопотання до колишнього районного ІРЦ, але вони ніяк не можуть визначитися з ціною. Я була на співбесіді в Олександра Лончака (ред. – Директор Департаменту освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації), де гостро поставила це питання. Він пообіцяв тримати його на контролі, тому що всі діти мають отримувати освіту, і ІРЦ будували не тільки для Доброслава.

Наразі ми працюємо над створенням ресурсних приміщень в кожному закладі освіти. У Крижанівці та Фонтанці, наприклад, є такі мініресурсні кімнати, де психологи та інші спеціалісти можуть працювати з дітьми.

- У міських школах говорять про зміни в системі харчування. Чи торкнуться подібні нововведення шкіл Фонтанської ОТГ? 

Зараз ми працюємо над системою оновлення й обслуговування харчування, тому що воно не відповідає сучасним нормам. Учні хочуть нагетси та бургери, і вони їх отримають. З новим підходом до харчування це все можливо зробити, але, звичайно, не одразу. У нас є вже три види меню, яке ми розробили разом з фахівцями та кухарями з урахуванням усіх норм. В раціоні будуть сезонні овочі, фрукти, м’ясо та риба шматочками, а також сік та булочки. Тепер треба звернутися до Держсанепідемслужби, щоб вони нам затвердили меню. І тільки після цього ми зможемо вийти на тендер, завезти продукти і вже тоді працювати над якістю обслуговування.

За все буде платити ОТГ. Поки що коштом громади фінансується харчування 1033 дітей 1 – 4 класів, і ще 85 дітей пільгового контингенту. 

У нас є ідея і шведського столу, але ми повинні йти до цього поступово. Сама лише назва викликає дуже багато сумнівів, бо більше ймовірності, що діти спочатку з’їдять все солодке, а інше так і залишиться лежати. Зі свого досвіду можу сказати, що в Естонії шведський стіл такий: після першого уроку  дають різні види випічки, молоко, компот, чай тощо. Діти мають право з’їсти солодке саме в цей час. А потім вони приходять на обід, за який платять свої гроші, однак там є вибір: картопля, каша, два-три види салатів, які всі беруть порційно, компот, хліб. Крім того, у мисках у коридорах багато фруктів. Є різні системи харчування, однак нам потрібен час, щоб влаштувати свою. Ми обов’язково до цього дійдемо, і я думаю, вже через рік у нас буде не гірше, ніж, наприклад, в Естонії.

ВРЕЗКА:

У той час як ми готували інтерв'ю з головою Управління освіти Валентиною Жученко, очільниця Фонтанської ОТГ Наталія Крупиця оприлюднила новини стосовно харчування в школах. 

«Учні мають отримувати смачну їжу, яку будуть із задоволенням з'їдати до кінця. Батьки повинні бути спокійні, що діти точно поїли, що харчування правильне і піде на користь.

Компанії, з якими ми ведемо переговори, пропонують замінити приготування складних страв у шкільних їдальнях на централізовані поставки охолодженої їжі, виготовленої на харчовій фабриці. При цьому вони гарантують якість продукції, розмір порцій, чотириступінчасту систему контролю харчової безпеки, економію витрат на електроенергію, воду і вивіз сміття в школах. Вони пропонують доставку широкого асортименту продукції, і саме тих страв, які люблять діти», – зазначила Наталія Григорівна.

Нову систему харчування почнуть запроваджувати у молодших класах. Однак у майбутньому керівництво громади має амбіційні плани пропонувати харчування всім учням, можливо, що при цьому частково його оплачуватимуть батьки. Кращого постачальника визначить тендер. 

ВРЕЗКА:

Реформа шкільної освіти в Україні передбачає поділ шкіл на три ступені. У школах I ступеня будуть навчатися діти з 1 по 4-й клас. Школа II ступеня (гімназія) прийматиме учнів з 5 по 9-й клас. І, зрештою, школа III ступеня – з 10 по 11 та 12-й класи.

Школа III ступеня матиме кілька гілок. Перша гілка ­– 10–11-ті класи академічних ліцеїв. Друга гілка – професійний коледж як аналог технікуму чи профтехучилища. Якщо учень не вступає до ліцею, може від двох до чотирьох років навчатись у коледжі.

«Немає конкретних етапів, які передбачені цьогоріч. Зміни проходитимуть поступово й мають на меті створення до 2027 року мережі ліцеїв – саме так заплановано в Законі про освіту. У 2027 році до 10-го класу перейдуть діти, які вступили до 1-го класу у 2018 році та почали навчатись у Новій українській школі. Батьки та учні можуть бути наразі спокійні: масового закриття 10–11-х класів не буде – ні у 2021, ні у 2022 році. Сподіваюсь, такого взагалі не станеться», – запевняє Юрій Кононенко, директор Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти МОН. 

Відповідно до реформи, всі діти, які навчаються в 9-му класі загальноосвітньої школи, за бажанням зараховуються до 10-го класу. Також учні мають право продовжити навчання в технікумах чи коледжах.

Якщо органи місцевого самоврядування вже ухвалили рішення про те, що набір до 10-го класу в цій конкретній школі проводитися не буде, учні можуть продовжити навчання в будь-якій іншій школі.

Якщо місць в обраній школі вистачає, зараховувати будуть усіх охочих учнів. Якщо місць недостатньо – проводиться конкурсний відбір. Принципи відбору встановлює заклад, роблячи акцент на профільних дисциплінах. 

«Але я розумію батьків, які говорять про певні незручності. Якщо дитина дев’ять років ходила до школи, яку видно з вікна, а тепер треба їхати до ліцею 4–5, а то й усі 10 зупинок — це дійсно незручно.

Звісно, трансформація мережі освітніх закладів передбачає створення відповідних умов: системи підвезення та системи пансіонів. Ми будемо створювати в школах пансіони, щоб учні змогли там жити, якщо добиратися до освітнього закладу проблематично. Це буде складна реорганізація, і точно не за один рік.

Такі зміни незвичні для української системи шкільної освіти, але в усьому світі це вже давно норма. У нас поки що до цього звикли тільки в системі професійної освіти та в системі фахової передвищої освіти», – заявляє Юрій Кононенко.

- У ЗМІ порушили питання стосовно того, що в учнів скоро не буде можливості вступати до старших класів своєї ОТГ. Чи вдасться навчальним закладам Фонтанської громади зберегти свій статус?   

- Ми хочемо зберегти і ліцей (10, 11, 12 класи), і гімназію (до 9 класу). Гімназією буде тільки Новодофінівська школа, ліцеї залишаться у Крижанівці, Фонтанці, Світлому та Олександрівці.

Яким чином можна зберегти ліцеї в ОТГ? Один з варіантів – якщо у нас будуть міжнародні проєкти. Нам вдалося це зробити. Ми почали співпрацювати з «Активною громадою Одеси», що працює за підтримки американської компанії, і вже подали їм кілька проєктів-ініціатив. Крім того, ми хочемо відновити волонтерські зв’язки з Корпусом миру. У нас вже був досвід: протягом двох років у нас працювала волонтерка з корпусу миру, завдяки чому учні могли покращити рівень знання мови, а також брати участь у нових проєктах. Це було просто чудово. Ми плануємо залучити всі наші школи, аби вони зберегли свій статус.

- Чи є куди вступити учням, які переходитимуть у 10 клас уже у 2021 році?

Вони всі продовжать здобувати освіту у своїх навчальних закладах, окрім Нової Дофінівки. Учням з цього села доведеться їздити до сусіднього населеного пункту. Чи буде організований підвіз спеціальним транспортом, поки не відомо. Взагалі ця програма розтягнута до 2024 року, ми не дуже форсуємо ці події, хочемо подивитися, як це влаштують в інших ОТГ.

На початку 2021 року Управління освіти Фонтанської ОТГ взагалі не було, тобто ми починали з нуля, і це було дуже важко. Однак для нас головне було, щоб люди не втратили заробітну плату. Нам вдалося за такий короткий проміжок часу налагодити процеси, і станом на сьогодні у нас працюють всі ланки: видається заробітна плата, є газ, світло, укладається договір на вивезення сміття. Також у нас створена атестаційна комісія, є договір з Академією безперервної освіти. Всі вчителі пройдуть цю атестацію, курси і зможуть отримати можливість підвищити свою категорію, тобто отримати більшу заробітну плату. 

Ми працюємо менш ніж два місяці, попереду – багато планів та ще більше роботи, але ми її не боїмося, адже у нас прекрасний колектив, і разом ми з усім впораємося. 




У вас є, що нам розповісти?
Поділіться з нами, заповнивши форму!